Eerder werd nog gedacht aan een vliegtaks van 3,80 op Europese vluchten en 22 euro op intercontinentale vluchten. Maar om het de Belastingdienst niet te moeilijk te maken zou nu gekozen zijn voor één vast bedrag voor de vliegtaks, ongeacht de reisbestemming.
Het kabinet wil daarnaast ook een heffing voor vervuilende en lawaaiige vliegtuigen invoeren. Daarbij gaat het met name om vrachtvliegtuigen. Op Schiphol betalen gebruikers van oudere vliegtuigtypen overigens al hogere start- en landingsgelden.
De Nederlandse regering wil het liefst in Europees verband afspraken maken over een vliegtaks, maar tot nu toe is dat nog niet gelukt. Mocht dat wel het geval zijn, dan gaat het plan voor een Nederlandse vliegtaks de prullenbak in.
De voorgenomen vliegtaks zou met een bedrag van zeven euro flink lager uitvallen dan de vliegbelasting die in 2008 werd ingevoerd. Destijds ging het om 11,25 euro voor vluchten binnen Europa (minder dan 2.500 kilometer) en 45 euro voor verre vluchten. Na een jaar werd de taks weer afgeschaft vanwege de verslechterde concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaart.