Op vakantie wordt niet gespaard, zegt Stefan Baumert, baas van TUI Duitsland. De Duitsers boeken het liefst all inclusive - in vier- en vijfsterrenhotels.
Duitsland, Nederland en België sparen. Speciale aanbiedingen en eigen merk producten worden voornamelijk in de supermarkt gekocht. In plaats van in een restaurant te eten, koken ze thuis. Ook zijn er nauwelijks nieuwe toevoegingen aan de garderobe. Met een inflatie van 10-15 procent wil je de uitgaven beperken.
Alleen als het om reizen gaat, letten veel Duitsers, Nederlanders en Belgen nog niet op geld. "Op reizen valt niet te besparen", zei de Duitse baas van de grootste Europese reisgroep TUI, Stefan Baumert, maandag in Berlijn en is nog steeds een enorme inhaalvraag.
Veel mensen hebben hun zomervakantie al geboekt. Met name de reisdata in mei en juni zijn in trek, maar ook de boekingen voor juli en augustus liggen hoger dan een jaar geleden beschikbaar was voor de zomervakantie. Wat in opkomst is: "De megatrend is allesomvattend", zegt Baumert. Aanbiedingen die alle vakantiekosten dekken, groeien in een ongekend tempo. In Egypte, Tunesië, Turkije en Kaapverdië biedt meer dan 90 procent van de hotels all inclusive.
Vier- of vijfsterrenhotels zijn goed voor 87 procent van de all-inclusive aanbiedingen
Baumert spreekt van "omniumverzekering voor de vakantie". Met all-inclusive boekingen wilden mensen controle hebben over hun reisbudget. De boeking dekt niet alleen de verblijfskosten, maar ook eten en drinken, vaak ook excursies, entertainmentevenementen of sportaanbiedingen. Het feit dat 87 procent van de all-inclusive aanbiedingen in vier- of vijfsterrenhotels zit, toont aan dat het om controle gaat en niet om besparen.
De meest populaire zomerbestemming voor TUI-klanten is Alanya. Het Turkse badgebied heeft Mallorca zelfs verdrongen. De Griekse eilanden Kreta en Rhodos volgen op de volgende plaatsen. Om de individuele toerist aan te spreken, breidt Tui haar aanbod op Zakynthos, Santorini en Samos uit. Samen met het eilandbestuur werkt de touroperator eraan om van Rhodos de eerste duurzame reisbestemming ter wereld te maken. Het eiland moet plasticvrij worden, ecologisch groeien en de welvaart van de lokale bevolking verbeteren